Hoppa över till innehåll
Tips till din sommarträning

Tips till din sommarträning

Det är sommar, det är sol och det är i Sverige. Så är det inte alltid, men ibland har vi tur och får riktigt pangväder med 25 till 30 grader varmt. Då känns det som om man är i Spanien eller Grekland. Sol från en klarblå himmel och helt vindstilla – då är det sommar på riktigt.

På de varma dagarna är det enkelt att hitta motivation till träning. Men det är inte alltid lika enkelt att genomföra träningspasset. Kroppen presterar faktiskt bäst när det är lite svalare väder och temperaturen ligger omkring 15 grader, det är lite molnigt och lätt vind. Men det är mycket roligare att sticka ut på en löprunda eller en cykeltur när det är riktigt härligt sommarväder. Därför har vi skrivit denna skrivit denna guide som innehåller tips och tricks till din träning i sommar.

I artikeln kommer vi fokusera på hur du optimerar din träning i sommarvärmen, men du kan också använda våra tips om du ska delta i tävlingar. Samma grundprincip gäller.

Solen - Använd solkräm

Kom ihåg att använda solkräm. Välj gärna en solkräm som är vattenfast, andas och ekologisk. Väljer du en solkräm med de egenskaperna så blir den lättare att använda. Ett tips är att inte smörja solkräm ovanför ögonen, då kombination svett och solkräm i ögonen inte är den skönaste. Kom också ihåg att ta solkräm i god tid innan träningen, att bränna sig och få bonnabränna har aldrig varit en hit.

Träna på morgonen eller kvällen

Istället för att träna mitt på dagen (solen är som starkast mellan 12–15) så rekommenderar jag att du utnyttjar de långa sommardagarna och tränar antingen tidigt om morgonen eller sent på kvällen. Det finns ingen anledning till att göra det svårare än vad det är. Ett träningspass innan jobbet är uppfriskande både för kropp och själ.

Tunna t-shirts som andas

Dress to sweat! Se till att inte ha tjocka bomulls t-shirtar på dig och klä dig istället efter väder. Tunna t-shirts med mesh-elementer i tekniska material, som transporterar svett bort från kroppen och med goda andningsegenskaper rekommenderas.


Vatten - Håll koll på vätskebalansen

Innan du sticker ut och tränar i sommarvärmen är det viktigt att du har koll på vätskebalansen. Vi rekommenderar att du dricker vatten hela dagen. Du ska inte dricka så mycket att du måste springa på toaletten hela tiden, men drick lite hela tiden och inte bara massor precis innan du ska träna. Om du dricker lite hela tiden så kommer du vara hydrerad och klar till träning. Du kan genom urintricket se om du behöver dricka mer vatten. Är din urin gult och luktar så ska du dricka vatten. När din urin är genomskinligt så har du en bra vätskebalans.

Ta med vatten

Ta med vatten till träningen. Om du ska träna i mindre än 60 minuter så är det inte nödvändigt (beror så klart på hur varmt det är & din form) om du har koll på din vätskebalans innan du börja träna. Ska du träna i mer än 60 minuter rekommenderar jag att du har en flaska vatten eller camelbag med dig. Svettas du mycket så kan det vara till din fördel att göra elektrolyt-dryck, som kan hjälpa dig med at ersätta salter och mineraler som du svettar ut under träning.

Toughen up

Kör så länge du orkar och lite till. Den legendariska cyklisten Johan Museew ska ha sagt:

No water or food on rides under four hours. You need to loose weight.

Grovt översatt: Inget vatten eller mat på cykelturer under 4 timmar. Du ska ändå gå ner i vikt.

 

Tempo & Prestation

Acceptera att din kropp inte kan topp-prestera när det är varmt. Därför kan det vara en bra idé att inte gå efte personbästa på året varmaste dagar. Spara rekorden istället till de lite svalare dagarna. Genom att följa denna plan, så blir du inte besviken över din egna prestation och mister därmed heller inte motivationen.

Byt fokus

På de varmaste dagarna kan det vara bra om ditt träningsfokus inte är intensitet. Utan fokusera på teknikträning och håll tempot långsamt och stabilt. Använd varma dagar till att utforska nya leder med vänner för att hålla motivation i topp till de svalare dagarna.  

Soliga hälsningar 

Oscar & Martin

Föregående artikel Skidåkning på sommaren i Europa (!)
Nästa artikel 3 Tips från Oscar Härnström

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan de visas

* Obligatoriska fält