I denna guide kommer vi att försöka att hjälpa dig att köpa och att välja de riktiga MTB däcken för dig och ditt bruk. Du kommer att få en genomgång i uppbyggnaden av däcket, en checklista som är värd att memorera, vilka däck som passar till olika sorters underlag, hur du väljer de korrekta däcktrycken och om du ska köra med ett slanglöst däck. Du kan använda innehållsförteckningen härunder, för att hitta precis den information du söker. Vi rekommenderar att läsa hela guiden.

Vad består ett MTB däck av? 

Ett MTB däck består av fyra element som vi genomgår härunder. Att känna till den grundläggande uppbyggnaden av ett MTB däck gör det lättare att förstå och använda den information som producenten ger, när du är på jakt efter nya däck.

konstruktion-mtb-daek

Gummi

Den primära delen av däcket är stommen, som vi kommer att berättar om senare. Ovanpå stommen gjuts däcket med gummi, så det blir tätt och det önskade mönster på. Mängden gummi som ska användas för att täcka däcket beror på kvalitet på stommen. Ju bättre kvalitet desto mindre gummi behövs och desto lättare att hålla vikten nere.

Det används olika typer av gummi allt efter vilka egenskaper som önskas i däcket. En mjukare gummiblandning ger ett bättre grepp, medan en hårdare gummiblandning håller längre. Du kommer dock uppleva att däck kan bestå av dubbel eller trippel sammansättning av gummi. Det betyder att det används olika sorters gummiblandningar över däcket, så att du kan få ett optimalt grepp på sidorna av däcket, lågt rullmotstånd och hög slitstyrka över mitten av däcket.

Info: Gummiblandningarna benämns i durometer. Ett vanligt MTB däck ligger mellan 55-70A.

Kanttråd

Kanttråden är kanten som placeras i fälgen, dvs. den ligger på däckkanten som vänder nedåt. På billigare kanttråds-däck är det en tung och mindre flexibel ståltråd. I vikbart däck är det en kanttråd av syntetiska fibrer, som både är starkt och mjukt.

Stommen

Stommen eller däckets foder är gjort av parallella trådar, oftast nylon, som är placerat i en 45 graders vinkel från kant till kant. Det mäts i TPI (tråd per inch). Större täthet i trådarna ger ett smidigare däck med lägre rullmotstånd, men också mindre skydd mot punkteringar. Däck med högre täthet ligger oftast mellan 67-127 TPI och används primärt till XC mountainbike.

MTB däck där stommen har en mindre täthet har mer gummi på yttersidan, vilket ger ett styvare men också hållbarare däck. Dessa däck har oftast en TPI mellan 50-67, vilket ger en bra balans till enduro och downhill MTB.

Knoppar

Placering och utformning av knoppar är viktigt för vilken typ av underlag däcket är bäst till. Längre ned kan du läsa om vilka knoppmönster som är bäst till de olika underlagen.

Checklista 

När du ska välja MTB däck är det en del element som du ska vara uppmärksam på. För att göra det mer överskådligt, har vi försökt att göra en mindre checklista som du kan genomgå när du ska välja MTB däck. När du har kollat igenom checklistan, kommer det att vara lättare att välja de riktiga däcken för dig.

Vikbart vs kanttråds däck

Som nämns ovan, finns det två typer av däck. Vikbart eller kanttråds däck. Vikbart däck är lättare och smidigare, medan kanttråds däck är tyngre, svårare att av- och påmontera samt billigare.

Vi rekommenderar: Gå efter bättre prestanda med vikbart däck. Du kommer att bli glad för den investeringen.

maxxis-ikon-foldedaek

Gummiblanding

På engelska heter det ”rubber compound” och hänvisar till vilken gummiblandning däcket är gjort av. Läs mer tekniskt om gummiblandningen högre upp i guiden. Som utgångspunkt kan du utgå från att mjukare gummiblandningar ger ett bättre grepp, medan en hårdare gummiblandning är beständigare och slitstark. Du kan också få däck med en kombination av flera gummihandlingar.

Knoppmönster

Ju större och kraftigare knoppmönstret är desto bättre grepp i underlaget. Ett mindre knoppmönster ger högre rullhastighet och mindre friktion. När du väljer knoppmönster ska du tänka på vilken typ av MTB du kör och de väder- och spårförhållanden du oftast kör i.

mtb-knopper-daek

Hållbarhet

Som ovannämnt, har gummiblandningen en betydelse för hållbarheten av däcket. Här ska du överväga hur mycket hållbarhet kontra grepp, du ska gå efter.

Slanglöst eller ej

De flesta kvalitetsdäck för MTB är slanglöst ready men det är inte ett måste, så var uppmärksam på om däcket är det.

Vårt tips: Slanglöst är enligt vårt tycke det bästa valet för 90% av alla mountainbikers.

Det perfekta MTB däck till underlaget 

Nedtill försöker vi att guida dig till vilket typ av däck, eller mer precist, vilket däckmönster som är bäst på olika spår med olika underlag.

Hårt underlag

På hårt underlag och icke-tekniska spår, är det bästa ett däck som nästan inte har knoppar ev.t. få knoppar på sidorna. Detta ger dig maximal fart och minimalt rullmotstånd på breda och hårda spår.

Torrt

På torrt underlag är det fokus på hållbarhet och rullmotstånd. Du har ett minimalt rullmotstånd. Det får du genom mindre knoppar, med kort avstånd, i mellan och hårdare gummiblandning. Sistnämnt ger en längre hållbarhet. Om du är typen som primärt kör i bra väder, kan detta typ av däck användas hela sommarhalvåret.

button (26)

DSC_2328

Blött

Till skillnad från däck för torrare underlag, ska du använda ett tydligare knoppmönster. Det ska vara högre knoppar och det ska vara längre avstånd, så att de kan ”gripa” fatt i underlaget och se till att cykeln inte glider väck från underlaget. De större mellanrummen vid knopparna gör det lättare för leran att ”flyga” bort från de delarna av däcket som inte är i kontakt med jorden.

Vårt tips: Kommer att vara det bästa allround MTB däcket, för optimalt grepp i alla typer av underlag.

Lera och sand

Även om sand och lera omedelbart ligger långt ifrån varandra, ska du använda samma typ av däck. Sand är precis så poröst och glatt som lera. Ett däck med ett aggressivt knoppmönster, med höga knoppar och brett avstånd mellan knopparna.

button (27)

Däcktryck 

Det är viktigt att hitta det rätta däcktrycket för dig. Trycken beror på flera faktorer, bl.a. dina personliga preferenser vilket gör att nedanstående guide till att hitta det perfekta däcktrycket ska tas som en handfull goda råd. Den kan ta dig närmare på att hitta det bästa möjliga däcktrycket.

mtb-daek-tryk

Det perfekta däcktrycket till MTB

Vårt tips: Ett däcktryck på 2 bar är en bra utgångspunkt för att du kan anpassa däcktrycket uppåt eller ned, beroende på var och hur du kör.

Vilket däcktryck du ska köra med kommer an på bland annat:

  • Den totala vikten av dig, cykel och utrustning
  • Cykeltyp
  • Körstil
  • Underlag
  • Däcktyp, bredd och storlek

För högt eller lågt däcktryck

Konsekvenserna av för högt eller lågt däcktryck är primärt risken för att irriterande punkteringar stiger. Kör du med för lågt däcktryck kan du riskera att göra en snakebite punktering, eller köra däcket av fälgen. Om du använder ett för högt däcktryck, är det större risk för en punktering.

Video

Intressant snack om däcktryck till olika sorters mountainbikers. Den ger en bra inblick i vad du bör vara uppmärksam på när du väljer vilket däcktryck du vill köra med.

Slang eller slanglös? 

Slanglöst hjul och däck var tidigare endast för eliten, men inte längre. Fler mountainbikers har fått upp ögonen för möjligheten att köra med slanglöst däck. En slanglös uppsättning betyder att det inte finns någon slang i däcket. Däck och fälg sitter tätt inpå varandra och luften pumpas direkt in i däcket. På innersidan är det ett förseglingsmedel, som ser till att aggregatet mellan däck och fälg är helt lufttätt samt att inga mindre hål i däcket fylls med taggar och småstenar.

Tubeless-MTB

Härunder ger vi dig en överblick över för- och nackdelar med ett slanglöst MTB däck. När du läser listan kan du ”vända” på den för att se för- och nackdelar med att köra med en traditionell uppsättning med slang.

Fördelar slanglösa MTB däck

Färre punkteringar: Ett däck deformeras när du slår i något på vägen, tex. en sten. Med ett stort tryck och ett däck med slang, kan din fälg och stenar pressas samman så pass mycket att slangen punkterar. Den typen av punktering kallas ”pinch flat” och den ska fixas innan du kör vidare. Vid montering av ett slanglöst däck ligger det flytande latex eller snask i däcket, som fixar mindre hål från taggar och liknande medan du kör.

Bättre känsla med spåret: Många som har bytt till slanglöst är imponerade över den bättre känslan det ger. En av orsakerna till detta är att ett slanglöst däck kan köras med mycket lägre däcktryck, vilket gör att större delen av däcket har jordkontakt. Det resulterar i ett bättre grepp, i synnerhet vid svängningar.

Genom att köra med ett lägre tryck i däcket, kan du bättre hålla cykelns fart uppe. Däcken deformeras när det stöter på hinder istället för att studsa in i dem. Därmed får du ett däck som absorberar färre hinder och cyklingen känns därför mer flytande.

Spara vikt: Vikten som sparas genom att byta till ett slanglöst däck är svår att sätta ett precist finger på, då det finns så många möjligheter för slanglösa däck. Du kan räkna med att spara omkring 200 gram på slagen. Det ska dock nämnas att en slanglös uppsättning har en slanglös ventil och flytande latex i däcket, men upplevs oftast som en viktbesparing.

Fördelen med att spara vikt på däcket gäller rotationsprincipen, som gör att även en liten viktbesparing ger en effektiv energibesparing i benen.

DSC_3853

Nackdelar med slanglöst MTB däck

Slanglöst är dyrare: En slanglös uppsättning med däck och fälgar kostar mer. Generellt får du också mer värde för pengarna. De bästa uppsättningarna från de olika varumärkena är oftast slanglös-kompatibla. Det betyder att när du kollar efter en slanglös uppsättning, kommer du som regel se starka, men lätta hjul och däck.

Montering tar längre tid: Det kan vara lite besvärligt att montera och installera ett slanglöst däck. Den största utmaningen är att få kanttråden att sitta helt intill fälgbädden, aggregatet ska vara 100% lufttätt. Processen kräver att du noggrant sätter på förseglingsmedel och snabbt därefter pumpa massor av luft i däcket.

Du ska fortfarande ha en extra slang med: Om du punkterar med ett slanglöst däck, betyder det att du har gjort ett hål som är för stort för att förseglingsmedel ska täcka det. Lösningen är att sätta in en slang i däcket. Därför slipper du inte en extra slang i MTB ryggsäcken.

 

Det ska donas med förseglingsmedel: Att få till förseglingsmedel in i däcket, för att det ska vara 100% lufttätt, är en hård process nästan oavsett hur bra du är. Om du har otur, får du en kraftig punktering och då är förseglingsmedel på andra delar och kläder. Det är inte roligt att rengöra.

Obs. Utöver det, ska du också vara uppmärksam på att ett par gånger om året byta ut förseglingsmedel, då det kan torka ut eller vara separerat.

button (29)

Bra tips och tricks 

  • Prioritera ditt MTB däck högt. Stor uppgradering för pengarna
  • Lägre däcktryck ger lägre rullmotstånd
  • Större däck ger lägre rullmotstånd
  • Högre TPI är oftast bättre. Stommen är det viktigaste
  • Vi rekommenderar lätta slangar eller slanglösa
  • Du kan välja att använda talk mellan däck och slangar vid montering. Det är smidigare

Har du läst igenom hela guiden och kommit ända ner hit, hoppas vi att du har blivit klokare på mountainbike däck. Om det är något som du fortfarande tvivlar på, får du väldigt gärna ställa frågor i kommentarsfältet nedan. Om det är något mer specifikt för en produkt, kan du skicka ett email till mail@black-snow.se.